Kiedy rozum śpi – Realizm II wojny światowej w malarstwie i noweli graficznej
Wystawa ta (powstała przy współpracy ze scenarzystką Paulina Królikowską) ma za zadanie w różnorodny i angażujący sposób przybliżyć tematykę mniej powszechnie znanych kart polskiej – i światowej – historii. Zwłaszcza z czasów II wojny światowej. Dzięki zastosowaniu na ekspozycji różnych technik – od malarstwa, poprzez komiks i instalację artystyczną - chcemy zaciekawić i poruszyć odbiorcę skłaniając go do refleksji nad losami zwykłych ludzi, którzy trafili do nazistowskich obozów koncentracyjnych i do ostatnich dni swojego życia próbowali uporać się z obozową traumą.
Na ekspozycję składają się grafiki i obrazy Daniela Bauma – w tym wielkoformatowy obraz czołgu Sherman o wymiarach 240 x 270 cm – i ilustracje utrzymane w stylu realistycznym, a także egzemplarz powstałej z nich noweli graficznej „Kiedy rozum śpi”, opartej o książkę „5 lat kacetu” Stanisława Grzesiuka i materiały z Archiwów Narodowych USA dokumentujące wyzwolenie niemieckiego obozu koncentracyjnego KL Mauthausen-Gusen przez armię amerykańską w dniu 5 maja 1945 roku.
Wystawa ta jest jednocześnie owocem 12 miesięcy pracy Daniela Bauma w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przyznanego na realizację noweli graficznej, której towarzyszyć będą pełnowymiarowe obrazy i ilustracje wykonane w technikach akademickich. Początki tej formuły Baum prezentował już w 2009 roku w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz w Fabryce Trzciny – Skwer w Warszawie przy okazji projektu Comix’sage realizowanego wraz z prof. Gabrielem Kołatem z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Na wystawie można zobaczyć pierwszy komiks przygotowany dla ludzi niewidomych! Jest ukoronowaniem ponad 5-letniego autorskiego projektu Komiks Braillem. W rezultacie wystawa „Kiedy rozum śpi” to również nowoczesna technologia tyflografik (plansz dostosowanych do potrzeb osób z dysfunkcją wzroku), co czyni grupę jej odbiorców jeszcze szerszą.
Dzięki temu, oprócz waloru artystycznego i edukacyjnego, wystawa wpisuje się też w coraz popularniejszy w polskich instytucjach kultury nurt ekspozycji dotykowych – za przykład można podać choćby wystawy Muzeum Śląskiego w Katowicach lub Muzeum Historii Miasta Gdańska, które na stałe wprowadziły do swojej oferty tyflografiki i inne technologie asystujące.
Przy okazji wystawy proponuję (ewentualnie) ciekawe dodatki.
Wystawa odwiedziła wiele miejsc, m.in. Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi z okazji Międzynarodowego Festiwlu Komiksu i Gier (plakat wystawy).
Pełen tekst autorski i przykładowe ilustracje w wysokiej rozdzielczości (do wykorzystania w katalogu/folderze) dostępne po zarezerwowaniu wystawy.
Materiały pochodzą z kolekcji prywatnych bądź są własnością autorów. Wszelkie prawa zastrzeżone.